fredag 5 juni 2009

I dag tog vi farväl …

Jag är så fantastiskt lyckligt lottad att jag i vuxen ålder inte behövt ta farväl av någon nära och kär förens i dag. Även om det inte var min utan M's farmor så kändes det ändå lite som hon var min farmor också, jag hyste en mycket stor respekt för farmor Maj-Britt och hennes kunskaper i framför allt bakning, ingen bakade som hon och vi kommer alla i byn sakna hennes bakverk och i synnerhet hennes "godbitar" som enligt mig var dom klart bästa! Hon var även en hejare på att odla, sommartid var växthuset fullt av tomater, gurkor, druvor och sallad. Många råd och tips har jag fått av henne genom åren men oavsett vad man frågade henne om började alltid svaret … -jag brukar alltid göra så här, men det finns många sätt att göra det på … Hon ville aldrig styra utan alltid låta en själv ta sina egna beslut. Det kommer att kännas mycket tomt utan henne på gården, se henne ute, promenerandes med sina stavar, vattnandes i växthuset eller sittandes i sin solstol i husknuten i kvällssolen och njuta av våren och sommaren.

Allt har sin tid och hon fick lämna oss i sin favorittid, förgätmigejens och liljekonvaljernastid.

Vila i frid Maj- Britt

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är det du som får axla manteln som bakning och odling. Farmor ler i sin himmel att traditioner förs vidare. -livets kretslopp.

-Och du, tack för dom fina orden, jag tycker det är så roligt att skriva. Men du är inte så tokig själv på att skriva :-) jag har njutit länge av att läsa dina texter!

Kram Mia

Anonym sa...

som bakning och odlingsdrottning skulle det förståss stå.

:-)

//Mia