onsdag 17 september 2008

Toscana!





Gårdagens vinprovning var inriktad på Toscana vars huvuddruva visade sig vara sangioves (= Jupiters blod) Vi provade bl a en Chianti Ruffino, klassificerad som en DOCG (den bästa av grader på Italienska viner) men den föll inte nån av oss i smaken. Själva Sangiovese druvan som återfanns i alla kvällens viner var nog inte favoriten bland damerna som däremot talade sig varma om andra Italienare så som Montepulciano D'abruzzo och en riktig favorit Valpolciella Classico ett vin jag gillade skarpt förr men som fallit i glömska och därför genast måste inhandlas för en ny avsmakning! Min personliga favorit druva är Zinfandel och hittas mest, kanske tom endast i Kalifornien, men jag måste nu även pröva Italiens motsvarighet, primitivo, jag vill minnas att jag druckit det förut och det fallit mig på läppen men ska nu vidga mina vyer ytterligare. Vi prövade även två viner från Saltå kvarn! Biodynamsikt odlade och Krav märkta så till den milda grad. Saltå Bordeaux och Saltå Côtes du Rhône, Bordeauxn var inte mycket att hänga i julgran, nästa lite sur i eftersmaken Côtes du Rhônen i stället var lite bättre, doftade och smakade mycket smörkola, kanske var det just därför den var helt ok?!? :-)
Lillis bjöd som väntat på fantastisk mat, tack för det! Snittar, en helt fantastisk pasta och slutligen en panna cotta med lime och jordgubbar MUMS! Ser nu däremot fram emot 4 oktober då det blir hala balo igen hemma hos Malin Fnuler :-)
Shit vad långt det blev . . .

1 kommentar:

Anonym sa...

Men så lovely det där lät då!
:)